Geboortedatum contacten in agenda

Discuss EssentialPIM in Dutch

Moderators: PeCe, Moozer

Post Reply
pietjeprecies
Novice
Posts: 7
Joined: Fri Nov 28, 2014 9:25 pm
Location: The Netherlands
Has thanked: 2 times

Geboortedatum contacten in agenda

Post by pietjeprecies »

Dag,

Zojuist heb ik na een weekje proberen EssentialPIM Pro aangeschaft en ook meteen maar een account op het forum hier aangemaakt.

Op dit moment gebruik ik alleen nog de agenda en contacten, zowel op PC als Android, maar notities en taken volgen nog wel. Werkt prima en een fijn idee dat er niemand 'meekijkt'. Ik had alles bij Google, maar daar begon ik me wat (erg) ongemakkelijk bij te voelen. Alleen het 'handmatig' synchroniseren is even wennen na het 'gemak' van alles vanzelf bij big brother G.

Ik heb wel meteen ook een vraagje: Als je bij een contact een geboortedatum invoert, verschijnt in de agenda op de verjaardag van dat contact vanzelf een event. Heel leuk, maar ik vind het er ietwat knullig uitzien. Er staat n.l. de naam van het contact en daarachter "Geboortedatum", zie ook screendump.
Geboortedatum-EssentialPIM_Pro.jpg
Geboortedatum-EssentialPIM_Pro.jpg (9.19 KiB) Viewed 6840 times

Ik zou daar dan de leeftijd of het geboortejaar verwachten, of anders minstens het woordje 'jarig'. Is dit een bugje of ligt het misschien aan de vertaling? Heb wel een oude post gevonden over de dubbele betekenis van 'birthday' in het Nederlands viewtopic.php?p=26042#p26042, misschien heeft het daar iets mee te maken?

Mocht het niet specifiek met de Nederlandse vertaling (die overigens uitstekend is! Dat zie je ook wel eens anders) te maken hebben dan wil ik de vraag ook wel in het internationale gedeelte stellen.
EPIM Pro 6.03 desktop (Dutch translation) - Windows 7 SP1 64-bit
< two way sync with >
EPIM Pro 3.6.1 Android - Samsung Galaxy XCover2 - Android 4.1.2 (rooted)
User avatar
tesro
Guru
Posts: 100
Joined: Mon Dec 29, 2008 5:35 pm
Location: Netherlands
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Contact:

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by tesro »

Deze optie kun je uitzetten en er voor kiezen dat er onderaan de agenda een melding komt wanneer iemand jarig is en hoe oud deze persoon is. Beide opties kun je aanpassen als je in het bewerkingsvenster van een persoon het veld Geb.datum en dan op "veld bewerken" klikt. zie afb.
Attachments
Bewerk veld voor Geb.datum
Bewerk veld voor Geb.datum
Windows 10 EssentialPIM Pro 8.6.1 Desktop and 8.6.1 Portable
Sansung Galaxy a20 Android 9 EssentialPIM 5.7 beta 2 pro
pietjeprecies
Novice
Posts: 7
Joined: Fri Nov 28, 2014 9:25 pm
Location: The Netherlands
Has thanked: 2 times

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by pietjeprecies »

Aaah oké.

Ik heb het veld nu 'jarig' genoemd en nu verschijnt het in de agenda zoals ik wil en onderaan de agenda inclusief leeftijd inderdaad. Bedankt!

Ook mooi trouwens dat je een verjaardag zonder jaartal in kunt voeren wanneer je niet weet hoe oud iemand is.
EPIM Pro 6.03 desktop (Dutch translation) - Windows 7 SP1 64-bit
< two way sync with >
EPIM Pro 3.6.1 Android - Samsung Galaxy XCover2 - Android 4.1.2 (rooted)
User avatar
tesro
Guru
Posts: 100
Joined: Mon Dec 29, 2008 5:35 pm
Location: Netherlands
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Contact:

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by tesro »

Je kunt er ook een veld bij maken (1 genoemd Geb.datum, 1 genoemd Jarig) dan kun je beide velden verschillende opties geven.
Windows 10 EssentialPIM Pro 8.6.1 Desktop and 8.6.1 Portable
Sansung Galaxy a20 Android 9 EssentialPIM 5.7 beta 2 pro
1Philip
Posts: 4
Joined: Sat Oct 24, 2015 6:23 pm

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by 1Philip »

Bijlage van Tesro ziet er goed uit. Invoerveld nieuw contact pro-versie 6.55 nogal "prematuur". Zie bijlage in dit bericht. Kan de oorzaak zijn dat pro-versie op laptop (Dell Latitude/W10) is geïnstalleerd?

Groet,

1Philip
Attachments
Nieuw contact.PNG
User avatar
PeCe
Guru
Posts: 1404
Joined: Tue Jul 13, 2010 1:49 pm
Location: Spakenburg, Netherlands
Has thanked: 101 times
Been thanked: 329 times

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by PeCe »

Het systeem is hier niet van belang, ook niet of je een PRO of Free versie hebt of Desktop of Portable.
Het is een beetje verwarrend, maar bij invoer van een nieuwe contact zie je alleen de actieve velden en kan je alleen nieuwe (dus eigen) velden toevoegen.

ALS je standaard beschikbare velden wilt activeren/bekijken, dan moet je terug naar het contactenoverzicht. In het overzichtsscherm op de titelbalk met de rechtermuisknop klikken. Dan krijg je een keuzelijst met veel beschikbare velden die je kan gebruiken. Als daar geen goede bij zit kan je via aanpassen... (onderaan) nieuwe toevoegen. OF je kan een nieuw veld aanmaken in het invoerscherm van nieuwe contacten. Zoals ook in jouw bijlage te zien is.
Attachments
Rechtmuisknop toont lijst met velden.
Rechtmuisknop toont lijst met velden.
Peter Tak
The Netherlands
Moderator and Dutch translator for EPIM
EPIM 11.8.4 Pro portable / Android EPIM 6.0.17
1Philip
Posts: 4
Joined: Sat Oct 24, 2015 6:23 pm

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by 1Philip »

Bedankt voor je reactie, Peter.
De optie om velden toe te voegen is handig. Prima is ook dat je deze zelf kunt benoemen. Met betrekking tot de vormgeving lijk ik te maken hebben met een "uitgeklede" versie. Mijn titelbalk bijvoorbeeld blijft wit, waar bij jou en Tesro mooie grijze kadertjes zijn te zien. Zie voorbeeld. Ook het kader Veld bewerken ziet er bij mij anders uit. Zie voorbeeld. In het programma kom ik geen mogelijkheden tegen om de vormgeving te wijzigen. Zie ik iets over het hoofd?
Attachments
Titelbalk.PNG
Titelbalk.PNG (8.61 KiB) Viewed 6156 times
Veld bewerken.PNG
Veld bewerken.PNG (4.57 KiB) Viewed 6156 times
User avatar
PeCe
Guru
Posts: 1404
Joined: Tue Jul 13, 2010 1:49 pm
Location: Spakenburg, Netherlands
Has thanked: 101 times
Been thanked: 329 times

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by PeCe »

Nope, je ziet niets over het hoofd, in EPIM kan je de vormgeving niet aanpassen. Men is wel met een nieuwe versie bezig waar de GUI een opknapbeurt krijgt en dit misschien mogelijk gaat worden.

EPIM maakt gebruik van je Windows thema instelling. Ik gebruik daar in Win7 de klassieke weergave, vandaar dat het er zo uitziet. Als ik mijn EPIM portable op een PC met een andere thema instelling start, dan ziet het er ook anders uit en kan ik dezelfde witte balk krijgen.

MAAR dit is alleen de weergave, de functies moeten gelijk zijn. Dus als je op die witte balk, bijvoorbeeld op plaats (p) met de rechtermuisknop klikt, dan moet je ook een soortgelijk (mogelijk witte ;) ) lijst krijgen met velden waar je uit kunt selecteren.
Peter Tak
The Netherlands
Moderator and Dutch translator for EPIM
EPIM 11.8.4 Pro portable / Android EPIM 6.0.17
1Philip
Posts: 4
Joined: Sat Oct 24, 2015 6:23 pm

Re: Geboortedatum contacten in agenda

Post by 1Philip »

Ben zeer benieuwd naar de nieuwe versie met wellicht aanpasmogelijkheden. Zelf ook een testje gedaan. Laptop/W10 geeft witte balk en is dus minder onderscheiden dan desktop/W7 (grijs met duidelijker kaders). Wellicht heeft één en ander ook te maken met type grafische kaart. Belangrijker is dat de functies (inderdaad) gelijk zijn ;)! Dank voor je reactie.
Post Reply