Spelling controleren

Discuss EssentialPIM in Dutch

Moderators: PeCe, Moozer

Post Reply
Thuis
Novice
Posts: 7
Joined: Sun Nov 19, 2017 11:10 pm

Spelling controleren

Post by Thuis »

Als ik Essentialspim opnieuw instal doe, hoe kan ik mijn gebruikte spelling behouden?
Ben al geweest opnieuw weer alles in spelling te steken!

B.V. nieuw computer met instal van Essentialspim, dan heb je weer het engels en moet je weer alles cheken dutch.
mvg,
User avatar
PeCe
Guru
Posts: 1403
Joined: Tue Jul 13, 2010 1:49 pm
Location: Spakenburg, Netherlands
Has thanked: 101 times
Been thanked: 329 times

Re: Spelling controleren

Post by PeCe »

Je kunt op internet de NL-spelling downloaden, die bestanden moet je op een nieuwe computer opnieuw downloaden OF je moet de diverse al gemaakte bestanden van je huidige PC kopiëren naar de nieuwe computer. Dat is een keuze die je moet maken.

Standaard blijven de taalbestanden bij een nieuwe installatie (als je de oude niet eerst hebt verwijderd) bestaan. Ook bij updates blijven de bestanden beschikbaar. Uitzondering geld wel voor de portable versie. ALS je die gebruikt EN iedere keer in een andere map installeert, dan moet je de taalbestanden kopiëren.

De taalbestanden staan standaard in de map C:\Users\UWNAAM\AppData\Roaming\EssentialPIM Pro\Dict
waarbij logisch UWNAAM moet worden vervangen door de eigen installatienaam .
Als je een portable versie gebruikt dan moet je in de submap DICT (onder de installatie-map) kijken voor de taalbestanden.

Deze kan je kopiëren naar een USB, cloud-drive (bijv. GoogleDrive of OneDrive)) of ander verwisselbaar medium.
Daarna kan je het kopiëren naar een andere computer en daar de bestanden in dezelfde submap DICT plaatsen.

Zo behoudt je al je eigen aangemaakte taalbestanden.
nl-NL.dic en nl-NL.aff zijn bestanden die je via internet kan downloaden.
userdic.dat is een uitbreiding van woorden die je zelf wilde bewaren oftewel hebt goedgekeurd en toegevoegd.
Peter Tak
The Netherlands
Moderator and Dutch translator for EPIM
EPIM 11.8.4 Pro portable / Android EPIM 6.0.17
Post Reply