wat moet ik met TAGS

Discuss EssentialPIM in Dutch

Moderators: PeCe, Moozer

Post Reply
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

wat moet ik met TAGS

Post by RuudO »

Wanneer ik wil dat meerdere mensen dezelfde mail moeten ontvangen, maak ik een adres-serie of lijst gescheiden met een comma. Dat werkt.

Het was er al waarschijnlijk, maar nu met de nieuwe versie valt het me op : ik kan iets taggen.
Gebruik het never nooit , maar ik ken het gebruik van taggen bij Facebook.

Maar qua email ...... ook bij mails die ik ontvang .......... Kan iemand me uitleggen waar dit goed voor is ? En hoe save je dat dan ?
Max
Site Admin
Posts: 21714
Joined: Wed Dec 08, 2004 11:39 pm
Has thanked: 819 times
Been thanked: 364 times
Contact:

Re: wat moet ik met TAGS

Post by Max »

tagging emails is used for their categorization. If you tag emails, it will be easier to find them using e.g. Tools-> Tag Explorer
Maxim,
EPIM Team
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: wat moet ik met TAGS

Post by RuudO »

I see, thanks Max !
EFvanGelder
Guru
Posts: 139
Joined: Thu Mar 29, 2012 9:02 am
Been thanked: 24 times

Re: wat moet ik met TAGS

Post by EFvanGelder »

Het voordeel van 'Tags'binnen één informatiesoort (mail, óf agenda, óf notities) kan soms minder duidelijk zijn, omdat binnen dezelfde informatiesoort, vaak ook alternatieve manieren te vinden zijn om de juiste info terug te vinden.

Maar 'Tags' zijn vooral heel handig, om gegevens van verschillende bronnen met elkaar in verband te brengen. Bijvoorbeeld: Het adres van je autodealer (contacts), een afspraak bij die dealer (agenda), notities over je auto (Notities) en mail van/naar je dealer (Mail): al die gegevens, mits voorzien van eenzelfde tag 'AUTO', komen onmiddellijk beschikbaar in één enkel overzicht, via de tagbrowser.
Je kan per item, meerdere tags hebben, dus gegevens kunnen ook meervoudig gekoppeld worden. Zodoende kan je autoverzekeraar tevoorschijn komen als je zoekt op de tag 'AUTO', maar ook als je zoekt op de tag 'VERZEKERINGEN', mits je die verzekeraar natuurlijk van beide tags hebt voorzien.
Echt wel heel handig.
With kind regards,
Erik Franciscus van Gelder
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: wat moet ik met TAGS

Post by RuudO »

Erik, je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik heb er het hoofd niet voor.

Alles staat en valt met discipline. Elke mail of contact of notitie , direct voorzien van tags. En dan gaat het fout, bij mij dus.
Ik ben destijds redelijk fanatiek geweest in 2011, maar kort daarna werd de epim - cloud ontwikkeld, en nog even later bleek mijn epim file volstrekt onleesbaar tijdens de synchronisatie. Alles weg.

Begrip van de ontwikkelaar nihil, zal wel een taalprobleem zijn geweest en het was niet Max. ( heb met Max regelmatig goed contact gehad ). Die schokgolf bracht mij aan het denken. Een enkel keertje overkomt me dat. Want organiseren begint al bij de mappen in Windows. Dus nu heeft iedere winkel, iedere zorgverlener, iedere garage etc. een eigen map. De meeste nota's worden in pdf gedigitaliseerd en gaan ook in die map....
En de overkoepelende software is na stevig zoeken AllMyNotes geworden, zeg maar een freeform organizer. Waarin dan ook weer alle contacten een weblink naar die nota, of dat bericht, of die notitie in zich draagt.

Maar Epim blijft voor alle mails en een enkele afspraak, want als webbouwer en affiliate marketeer heb ik méér dan 1 website, méér dan 1 emailadres etc etc. Dus ook allemachtig veel bronmateriaal , kennisartikelen, foto's etc en wil je dàt allemaal in epim opbergen, wordt de database loodzwaar en traag. Door toepassing van Windows als georganiseerde bronnenbak haal je het gewicht uit de software ( letterlijk ) en door de freeform Organizer kun je organiseren wat en hoe je wilt.

En die afspraak, die staat in Epim, net als die mail. En al die windows - mappen met inhoud ? Die gaan met de software: SyncBackfree in de nachtelijke uurtjes in een andere bak cq externe harde schijf, die vervolgens in méér dan 1 cloud gaat, afhankelijk van de noodzaak.

Epim is goed , beter, best. In mijn optiek voor mails en agenda. Maar heb je bijzonder veel content te bewaren, moet het anders. Want content is voor mij als web - publicist een levenslijn. ;-)
EFvanGelder
Guru
Posts: 139
Joined: Thu Mar 29, 2012 9:02 am
Been thanked: 24 times

Re: wat moet ik met TAGS

Post by EFvanGelder »

@Ruud: grappig. Ik hanteer ongeveer dezelfde werkwijze als jij. Ook voor mij geldt: organisatie is alles, en structuur is wat je daarbij nodig hebt. Dus ook mijn administratie wordt gedigitaliseerd en opgeslagen in mappen, submappen enzovoorts.
Mijn database is 2.5Gb tot 3Gb groot nu, maar ik heb daarbij nog geen last van traagheid. Hangt natuurlijk ook wel af, van wat voor computer je gebruikt.
Maar zeker: als de database te zwaar wordt (en dat risico bestaat bij zwaar gebruik icm een enkelvoudig bestand), dan kan EPIM enorm traag worden.
Dus ja, ik snap je punt, al heb ik er zelf (nog) geen last van.
Wat ik wel doe, om traagheid te voorkomen: Aan het einde van het jaar, sla ik mijn database op met het jaartal van het afgelopen jaar in de bestandsnaam. Dan sla ik het bestand nog eens op met het nieuwe jaar in de bestandsnaam. In het nieuwe bestand, dat nu werk bestand is geworden, smijt ik alles (mail, afspraken) weg, dat ouder dan pakweg 3 maanden is.
Heb ik oudere info nodig, dan laad ik gewoon effe het bestand van vorig jaar, of het jaar ervoor.
With kind regards,
Erik Franciscus van Gelder
Post Reply