Archiveren

Discuss EssentialPIM in Dutch

Moderators: PeCe, Moozer

Post Reply
Ewoud
Posts: 1
Joined: Thu Jan 02, 2020 12:10 pm

Archiveren

Post by Ewoud »

Hallo,

Ik heb net (de gratis versie van) EssentialPIM 8.63 geïnstalleerd. Ik heb een identiteit/mail-account aangemaakt en ben er in geslaagd connectie te maken met mijn mailserver (IMAP). De ingekomen en verzonden mails van de afgelopen jaren kan ik inmiddels lezen. Nieuwe mails versturen en ontvangen lukt ook.

Voor de zekerheid heb ik meteen geprobeerd een backup te maken, via Bestand/Exporteren/E-mail/E-mailberichten (*.eml).

Dat ging minder goed. EssentialPIM heeft wel voor iedere mail een apart bestand aangemaakt, maar de tekst van de mail ontbreekt in al die bestanden. Ik kan wel de afzender, ontvanger, onderwerp en datum zien. Is het mogelijk om de mails in zijn geheel te exporteren? Zo ja, hoe doe ik dat dan?

Met vriendelijke groet,
Ewoud.
Max
Site Admin
Posts: 21714
Joined: Wed Dec 08, 2004 11:39 pm
Has thanked: 819 times
Been thanked: 364 times
Contact:

Re: Archiveren

Post by Max »

Hello,

before exporting, please make sure that emails are fully downloaded. For that, go to Mail module, then click on "Manage Folders" (on Toolbar) and click on synchronization type for the folder you want to export to "Full messages". If will then download the full messages and exporting them will have full data.
Maxim,
EPIM Team
EFvanGelder
Guru
Posts: 139
Joined: Thu Mar 29, 2012 9:02 am
Been thanked: 24 times

Re: Archiveren

Post by EFvanGelder »

De methode aangereikt door de moderator (Maxim), is correct en lost het probleem volledig op.
Daarnaast kan je voor het archiveren, ook het volgende overwegen:
Eén van de (mijns inziens) mooie eigenschappen van Essential PIM is, dat bijna ál je gegevens worden verzameld in één enkel bestand (dat dan ook vrij groot kan worden, maar dat is met de huidige stand van techniek, en de grootte van media, tegenwoordig geen enkel probleem meer).
Eigenlijk alleen zaken zoals voorkeursinstellingen worden in aparte .INI bestanden opgeslagen.
Maar alle agenda-afspraken, notities, contacten, passwords en e-mails komen dus in één bestand, inclusief alles wat nodig is aan synchrionisatie-instellingen (je accountsynchronisatie). Dat bestand kan desgewenst (en zeer aan te raden) via EPIM op een zeer deugdelijke wijze beveiligd worden met een password. Als iemand dat (gekopieerde) bestand weet te bemachtigen, dan heeft hij er niets aan.

Maak dus simpelweg regelmatig een kopie van dat ene bestand. Dan héb je in één keer een backup van alles, en het is veel eenvoudiger dan exporteren/importeren van losse elementen.
Plus, je EPIM gegevens zijn dan volledig 'portable': Mocht je computer volledig 'afbranden', dan werkt dat gekopieerde bestand direct op een andere computer met EPIM, of een een verse installatie van EPIM, zonder opnieuw je account te moeten koppelen met je mailprovider, zonder eerst weer zaken te moeten importeren.

Wél het gekopieerde bestand extern bewaren, anders ben je nog nergens wanneer je PC afbrandt, of gestolen wordt.
En, het blijft noodzakelijk de methode te hanteren als aangeraden door Max: zorg ervoor dat je niet alleen de berichtkoppen synchroniseert, maart het hele bericht.
With kind regards,
Erik Franciscus van Gelder
Post Reply